VM i Stockholm

Vm-organisationen har tydligen tänkt till och gör en turne runt landet, tyvärr tänkte man bara till hälften… Glömde informera i förväg att världens största boll och Staffan Olsson skulle finnas på ett torg i Farsta. Hur man nu kunde bestämma sig för Farsta, inte hetaste platsen i Stockholm.

Varför har vi inom handbollen så förtvivlat svårt att marknadsföra våra aktiviteter? Trodde att VM organisationen denna gång skulle lyckas nå ut till den idrottsintresserade allmänheten, men inte ens i VM städerna verkar man ha lyckats, eller pratas det VM handboll på stan i Linköping och Norrköping ? Tror inte ens det görs det i Göteborg.

Höken passar som vanligt på att slå på Stockholms Handbollförbund, men denna gång visste vi lika lite som honom.

Kanske skulle Stockholm Elithandboll ta tag i det problem som HEH tar upp idag http://www.heh.nu/ViewNews.aspx?id=32152 Var finns publiken i Storstäderna.  Jag tror att det beror på att vi inte når ut i media, sportsidorna handlar om fotboll o hockey och klubbarna har  inte råd med marknadsföring. De når inte ut till  allmänheten som inte får kännedom om att det är match, jmf lokalblaskorna i t ex Eskilstuna och Kristianstad.

Det positiva idag var ett möte med Niklas Kulti och Mikael Tillström och deras projekt tenniscenter i Stockholm, som även kan visa sig positivt för handbollen. En intressant likhet mellan tennisen och handbollen noterade vi, efter Björn Borg så hade tennisen sin peak under -90 talet och början på 2000-talet och nu är vi inte med i världstoppen (undantag Robin Söderling). Det är för att komma tillbaka till toppen som de gör denna satsning. Vem gör en liknande satsning inom handbollen ?

Annonser

2 svar to “VM i Stockholm”

  1. Lars Forsgren Says:

    Det är ingen överdrift att påstå att svensk handboll ligger i bottenträsker bland de stora sporterna i Sverige på att marknadsföra sig. Det är extra beklämmande när handbollen har en mycket attraktiv ”produkt” att sälja; modern, publikvänlig, jämlik, idrottsligt komplett, står för fair-play etc. Det behövs en bred och långsiktig satsning för att föra upp handbollen i ramljuset och sin rättmätliga plats. En kraftfull plan som vi alla inom handbollen – SHF, distriktsförbund, föreningar – kan arbeta med. Det krävs ett marknadstänkande och ett tydligt ledarskap för detta.

    • alla dessa matcher Says:

      Lars, Hller med dig fullstndigt.

      SHF har en kommitt fr marknadskommunikation , (lter som ngot frn sovjettiden), men jag har inte sett eller hrt ngot frn den, men deras uppdrag r att

      ” Etablera och genomfra ett projekt svensk handboll tillvxt 2012

      -Utveckla samspel med SDF, elitorganisationer och kommitter vad avser marknads- och kommunikationsfrgor. ” Det r ju lngt till 2012 s de kanske hr av sig… Evert Berglund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: