Nils Wiberg älskar RIK

Redbergslid räddas av Nils Wiberg genom att hans bolag Prioritet Finans går in som huvudsponsor, gott så.

Men när man läser RIK:s sportchef Marko Milkovic uttalande ” nu går Prioritet in och räddar Redbergslid och vi känner oss oändligt tacksamma”. Nils Wiberg säger ” – den klubben får inte gå under. – RIK hjärtat är störst. Det är min barndom”

Det låter inte precis som en investering grundad på rationella beslut, där RIK har haft något att sälja utan mer som en traditionell gåva till pojklaget, dock med några fler nollor, av en förälder som har eget företag.  Så här ser det ut i de flesta sponsoruppgörelser inom handbollen, så tankarna om en proffsliga och nya majoritetsägare i föreningarna känns långt borta.

”Höken” driver tesen ”pengarna måste förtjänas” http://www.alltomhandboll.se/Pages/sv-SE/nyhet.aspx?ID=21715 och det är bara att hålla med honom . Skall vi nå utanför de som älskar handbollen och har en stor plånbok, måste vi göra hemläxan och paketera produkten så att företag vill investera på kommersiella grunder.

Hemläxan måste även Svenska Handbollförbundet göra, det går inte att skicka ut torftiga, felstavade pressmeddelanden http://blogg.aftonbladet.se/handboll. Skall klubbarna bli professionella måste även förbundet höja nivån.

Annonser

9 svar to “Nils Wiberg älskar RIK”

  1. IFK Göteborgs kopplingar till den organiserade brottsligheten | Svensson Says:

    […] Handboll och Redbergslids IK (handboll). Prioritetkoncernen har cirka 80 anställda och ägs av Nils Wiberg. Prioritet Inkasso är också (eller har varit) en stabil kund hos den skandalomsusade […]

  2. Marre Says:

    Prioritet är ett gediget, seriöst och välskött företag. Ägaren är en fantastisk entreprenör som också råkar älska sport. Att han ställer upp för IFK och RIK i sann lokalpatriotisk anda är värt en eloge.

    Prioritet arbetar inte med pensionsförvaltning/placering utan med inkassoverksamhet. Att Prioritet skulle ha några onda profitavsikter med det hela känns således helt befängt. Anders – läs på lite innan du kommer med en sådant dumt påhopp.

  3. Anders Says:

    Glöm inte Obol som oxå var ett finansbolag men utan inkassodel vad jag vet.
    Det är väl inte konstigt att RIK har fått kontakt med detta bolag.
    För er som inte vet så kan jag berätta att Obol skrev jättelika sponsoravtal med bl a Lule Hockey, mot att de skulle få ta hand om spelarnas pensionspengar.
    Alla pengar är borta (miljontals kronor), och även företrädarna för bolaget.
    De som förlorat de mesta slantarna är spelarna (löntagarna) men även en del klubbar har blivit blåsta på stora belopp.

    Jag hoppas verkligen att det inte ska gå på detta viset med RIK, men med
    s k Finansbolag måste man ha både hängslen och bälte, på trosorna.
    Gogla gärna finansbolaget och den officiella ägaren.

    F ö håller jag med P A från Spånga, ”det är alltid förbundet som är till för medlemmarna” inte tvärt om. GLÖM INTE DET.

  4. Anders Says:

    Du har naturligtvis rätt, men du ”glömmer” att Svenska Handbollsförbundet bara är ett förbund av alla inom handbollen. Ett annat är Stockholms Handbollsförbund. Det finns otaliga andra förbund inom handbollen. Och ska alla dessa förbund jobba för handbollens bästa måste de börja samarbeta.
    Eller kanske ska vi skrota alla förbund och starta Elitserieföreningar som hockeyn och fotbollen?
    När det ska bli proffsligor inom handbollen kan vi inte ha ideella ”amatörförbund” som ledare. Det måste till proffsledare INNAN det anställs proffstränare och proffsspelare.

    • alla dessa matcher Says:

      Stockholms Handbollfrbund r Svenska Handbollfrbundets frlngda arm i Stockholm och givetvis mste ven vi agera professionellt. Elitserierna faller inte inom vrt uppdrag utan hanteras av Svenska Handbollfrbundet och Svensk Elithandboll.

      • Anders Says:

        Elitserieklubbarna i Stockholm är väl i högsta grad involverade i Stockholms Handbollsförund. Att själva serien administreras av SvHF är väl en bisak. Stockholms handbollsklubbar/-lag behöver Stockholmsförbundets hjälp och stöd, oavsett om de spelar i den Svenska Elitserien eller flickor födda t ex 2001.

      • alla dessa matcher Says:

        Min bild är att vi har ett bra samarbete både med elitklubbarna i Stockholm och deras företrädare Stockholm Elithandboll, samt övriga klubbar.
        Givetvis går det alltid göra mer.

  5. peter.aleke@spangahandboll.se Says:

    Hej
    Instämmer helt och hållet att vi behöver bli bättre att synas och höras (marknadsföras).
    Men först och främst måste det ske från dom som ”leder oss” dvs STOCKHOLMS HANDBOLLSFÖRBUND. Vi föreningar MÅSTE få draghjälp i press, radio och tv från vårt eget förbund och kommunikationen därifrån är minst sagt klen. När man läst och hört dedatten om minskade bidrag, ont om halltider etc så har inte vårt förbund gjort mycket väsen av sig, däremot har Innebandyförbundet, gymnastikförbundet och även ”Scouterna” fått betydligt mer mediatid. Jag var nere i Malmö under VM och fick förmånen av att lyssna på hur VM-bolaget genomfört marknadsföringen och lysnnade även med de lokala handbollsförbunden i regionen. Vilket jobb dom har lagt ner och med vilken energi dom gick i in sina roller av att sprida handbollspropaganda, den vär häftig. Tänk om vårt förbund i Stockholm bara kunde ha en tiondel av samma energi, va bra det skulle vara.
    Handbollsklubbarna i Stockholm kommer inte att få den sponsering som krävs för att ha 2 elitserielag så länge som vi inte har ett aktivt förbund. Vi, föreningar, i Stockholm får hålla tillgodo med lokala allmosor för vår verksamhet.

    Hälsningar

    Peter Aleke
    Spånga Handboll

    • alla dessa matcher Says:

      Jag har inte riktigt samma bild av hur vi agerat i bidragsfrågan och bristen på hallar. Vi arbetar tillsammans med bla innebandyförbundet och Stockholms Idrottsförbund i dessa frågor och vår uppfattning är att vi hyfsat lyckats föra ut vårt budskap. Både SvD och DN har haft intervjuer med företrädare för handbollförbundet, Helen Sandström ordförande i Årsta har fått ut budskapet i TV 4 mm.
      Under lördagen arbetade vi med våra prioriterade områden kommande verksamhetsår och en av dessa områden är kommunikation där vi har mycket att göra.
      Jag tror dock inte att våra 4 elitserielag kan hoppas på att förbundets aktiviteter skall lösa deras problem med sponsorer och mediautrymme, givetvis skall vi försöka bidra men det är föreningarna som äger denna fråga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: