Det är så här man skapar intresse

Denna rubrik fanns i Mats Olssons artikel i dagens Expressen

”Hovet var nästan utsålt och det var en ny publikfest. Jag kan fortfarande inte vänja mig vid glädjen och entusiasmen hos en handbollspublik, och att det var tusen unga flickröster som drog igång ramsorna på läktarna.
Män, kvinnor och barn på läktaren – det känns som en utopi, men det är handboll.
Och det är så mycket mer med handboll: Jag har också svårt att vänja mig vid att spelarna kommer ut, oduschade och svettiga, och står och skriver autografer till alla dessa unga som väntar på dem och ropar efter dem längs nedre läktaren.
Det är så man bygger upp ett intresse, det är så här man skapar nåt gemensamt med publiken.”

Här tycker jag att vi har en bra sammanfattning av vad handbollen står för och vad vi skall fortsätta arbeta med för att vidmakthålla och utveckla intresset.

I dagens SvD skrevs det bara en liten artikel om gårdagens EM kvalmatch, däremot var det en intressant artikel i kulturdelen där Jan Lindroth professor i historia under rubriken ”När hockeyn sköt sig rakt in i folkhemmet” kommenterade doktorsavhandlingen Folkhemmet på is. Ishockey, modernisering och nationell identitet1920-1972. Där lyfter han fram några faktorer till att hockeyn från att ha spelats i bandyns skugga, på 50 och 60-talen utvecklades till en publiksport som samlade stora delar av befolkningen framför tv-apparaterna.

Några exempel:

”För att förklara detta ishockeyns otvetydiga triumftåg måste man tillgripa den slitna hänvisningen till flera samverkande faktorer. En första ligger på det personliga planet. 1948 ersattes den gamla, delvis tröga och diktatoriska ledningen med en ny, långt mer effektiv och inflytelserik. Viktigast var Helge Berglund, den nye förbundsordföranden. Denne socialdemokratiske politiker hade passande nog blivit ordförande i Stockholms stads idrotts- och friluftsstyrelse ett par år tidigare. Som sådan låg han bakom påfallande många nya banor för just ishockey. I första hand gällde det givetvis det egna fögderiet. Men han reste runt, knöt kontakter och verkade för ishockeyns expansion nationellt. Ett generellt medel var att få kommunerna att se ishockeyrinken som ett naturligt inslag i det kommunala planarbetet.”

”Andra mera prosaiska faktorer låg i den administrativa och informativa moderniseringen. Här ingick målmedveten spridning av det egna budskapet. Man drog sig inte för ren missionsverksamhet. Ideologiskt utnyttjades ishockeyns förmåga att dra till sig den manliga ungdomens intresse och därmed bli en faktor i tidens nya ungdomspolitik. Även den tekniska expertisen sammanhängande med rinkanläggningar, isar och annat organiserades.”

”I första hand den breda folkliga uppslutningen kring Tre Kronor inklusive såväl alltmer kända etermediala direktreferenter som folkkära galjonsfigurer på isen. Namnen Hyland och Tumba representerar respektive kategori. Även ett snabbt expanderande föreningsliv i den svenska folkrörelsemodellens tecken går väl in i bilden. ”

Till helgen har Svenska Handbollförbundet kallat till ordförandekonferens där vi bl a skall diskutera strategier för att ta tillvara effekterna av VM.

Jag tycker att mycket av det som förs fram i artikeln är relevant för hur vi ska gå vidare (nu menar jag inte att vi har en diktatorisk ledning av svenk handboll).

 

Annonser

2 svar to “Det är så här man skapar intresse”

  1. Enslingen Says:

    Tror inte perukstockarna i SHF är de rätta att föra ut handbollens budskap, det måste nog till headhuntade marknadsföringsmänniskor som kan handboll och PR. Kan inte låta bli att tänka tillbaka till 50-talet när faktiskt Sverige regerade som världsmästare i handboll men inte i ishockey (frånsett det brandskattade VM-et 1957)? Vilka fel begicks där? Hockeyn lyckades invadera det nya mediet TV men var fanns handbollen då? Var SHF lika förhandlingsförlamat då som nu? Eller är det bara så enkelt som att hockey begriper vilken j-a bonde som helst men för att förstå handboll måste man ha mer än tre hjärnceller…

  2. Lars Forsgren Says:

    Innehåll och inriktningen i det som beskrivs om hockeyn är i högst grad vad det handlar om att bygga ett starkt folkligt stöd för handbollen. Men det tar tid, arbetet måste vara uthålligt och mot en tydlig vision, drivas av starkt ledarskap på alla plan.
    Vad handbollen mest av allt behöver är inte bara en vision om vart vi strävar (såsom deklarationen för svensk handboll från SHF) utan tydliga mål/delmål och konkrera handlingsplane. Och en ledning i SHF som följer detta noggrannt och stöter på när vi inte följer planen. Aktivt och fokuserat ledarskap med andra ord. Handbollen som sport har allt som behövs att segra – men det är en resa att göra. Vill vi? Törs vi? Orkar vi?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: